کمپرسور چیست و چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : zg

کمپرسور اصلی ترین قسمت یک سیکل سرمایشی یا برودتی می باشد. عبارت Compressor به معنی فشرده ساز می باشد که با فشرده سازی گاز مبرد موجود در سیکل های تبرید شرایط تبادل انرژی را فراهم می کند. در شرایط معمولی و نرمال گرما از محیط گرمتر به محیط سردتر جریان دارد اما سیستم های برودتی با کمک کمپرسور شرایطی به وجود میآورند که گرما از محیط سرد به محیط گرم حرکت کند. کمپرسور HVACR پمپ بنزین مبرد است که در آن اواپراتور مبرد گازی را با فشار کم تأمین می کند و آن را به فشار بیشتری می رساند. با فشرده شدن ، دما و فشار بخار افزایش می یابد. مبرد گازی با فشاری که در آن دما در دمای مناسب اتفاق می افتد به کندانسور تحویل داده می شود.

کمپرسور از دو جز تشکیل شده است: منبع تغذیه و مکانیزم فشرده سازی (پیستون ، پره ، و غیره). در مورد کمپرسور هوا ، مکانیزم فشرده سازی در واقع فشرده سازی هوای جو است.
کمپرسور هوا به روش زیر کار می کند:

کمپرسور هوا


هوا به پیستون یا پره وارد می شود و با افزایش فشار و همزمان کاهش حجم آن فشرده می شود. به محض اینکه فشار به حداکثر تنظیم شده توسط اپراتور یا سازنده برسد ، یک مکانیزم سوئیچ مانع از دریافت بیشتر هوا در کمپرسور می شود. از هوای فشرده استفاده می شود و سطح فشار کاهش می یابد. به محض اینکه فشار به حداقل برسد ، همچنین توسط اپراتور یا سازنده تنظیم شده است ، سوئیچ اجازه می دهد هوا وارد کمپرسور شود. این روش تا زمانی که از کمپرسور استفاده می شود تکرار می شود.

عوامل موثر بر عملکرد کمپرسورها

  • سرعت چرخش
  • فشار در هنگام مکش
  • فشار هنگام تخلیه
  • نوع مبرد مورد استفاده

کمپرسورهای مشابه با تغییر در مبردها و قدرت اسب بخار کمپرسور می توانند در ظرفیت های مختلف کار کنند. هنگام خرید هر نوع کمپرسور ، خریدار باید ویژگی های خاصی را بررسی کند که شامل پیکربندی دستگاه ، نوع کار ، قیمت کمپرسور و هزینه عملکرد است. در هر صورت ، او باید عملکرد کمپرسور را بررسی کند و با توجه به بودجه و نیاز خود ، در مورد مناسب ترین و مطمئن ترین کمپرسور با سازنده مشورت کند.

انواع کمپرسور

 

در ادامه معمول ترین کمپرسور هایی که در یخچال استفاده می شود شرح داده شده است:

کمپرسور روتاری:

کمپرسورهای نوع روتاری عموماً تجهیزات کم ظرفیت هستند، که به طور معمول در یخچال و فریزرهای خانگی استفاده می شوند و برای تهویه مطبوع استفاده نمی شوند. این نوع از کمپرسورها می توانند از یک پره تشکیل شده باشند که در بدنه قرار گرفته و در مقابل روتور یا روتاری چند منظوره با پره هایی که در روتور قرار دارند مهر و موم شده اند.

 

کمپرسور گریز از مرکز( کمپرسور سانتریفیوژ):

کمپرسور های سانتریفیوژ با سرعت زیاد می چرخند و مبرد با اعمال نیروی گریز از مرکز فشرده می شود. کمپرسور های گریز از مرکز به طور معمول با مبردهایی که دارای حجم ویژه بیشتری هستند استفاده می شود که به نسبت فشرده سازی کمتری نیاز دارند. برای رسیدن به فشارهای تخلیه بیشتر می توان از واحدهای چند مرحله ای استفاده کرد و تعداد مراحل را با خروج گاز از روتور با دمای تخلیه گاز تعیین می کنیم. از کمپرسور های سانتریفیوژ برای خنک سازی آب در تهویه مطبوع و برای اهداف انجماد در دمای پایین استفاده می شود.

 

کمپرسور رفت و برگشتی:

کمپرسورهای رفت و برگشتی دارای پیستون هستند و به صورت سیلندر حرکت می کنند. انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی عبارتند از:

کمپرسورهای باز: یک انتهای میل لنگ از میل لنگ خارج می شود ، به همین دلیل می توان از چندین درایو با کمپرسور استفاده کرد. از مهر و موم مکانیکی برای بررسی نشت خارجی مبرد و روغن و فرار هوا به سمت داخل استفاده می شود. این کمپرسورها توسط موتورهای الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی کار می کنند. با محرک تسمه ، تغییرات سرعت با تغییر ابعاد قرقره ها حاصل می شود ، در حالی که با واحدهای درایو مستقیم کمپرسور برای کار با سرعت موتور برنامه ریزی شده است.

کمپرسورهای هرمتیک: این کمپرسورها به صورت هرمتیکی قابل استفاده هستند که در آن موتور و کمپرسور در یک محفظه محصور شده اند ، در حالی که در نوع هرمتیک جوش داده شده کمپرسور و موتور در یک پوسته فولادی جوش داده شده مهر و موم شده است.

فنت فنی و تخصصی و قیمت انواع کمپرسور به وب سایت بامین تهویه مراجعه نمایید.





:: موضوعات مرتبط: کمپرسور , ,
:: برچسب‌ها: کمپرسور , کمپرسور هوا , قیمت کمپرسور , انواع کمپرسور , کمپرسور سانتریفیوژ , کمپرسور روتاری , کمپرسور پیستونی , کمپرسور رفت و برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: