انواع کمپرسور های مورد استفاده در سیستم های برودتی
نوشته شده توسط : zg

در چرخه تبرید فشرده سازی بخار ، کمپرسورها نقش مهمی در فشار دادن مبرد بخار شونده از فشار و درجه حرارت پایین به فشار بالا و درجه حرارت در آماده سازی برای سفر از طریق یک کندانسور دارند. در حالی که کمپرسورها همه عملکرد اصلی یکسانی را در یک سیستم تبرید صنعتی دارند ، در واقع انواع مختلفی از کمپرسورها با روشهای مختلف ایجاد فشار وجود دارد. در بخش های بعدی ، انواع مختلف کمپرسور و همچنین مزایا و معایب اصلی آنها را مرور خواهیم کرد.

 

کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسورهای گریز از مرکز که به کمپرسورهای توربو یا شعاعی نیز معروف هستند ، با مجبور کردن مبرد از طریق پروانه چرخان ، مبرد را تحت فشار قرار می دهند. پروانه مبرد را با سرعت فزاینده می چرخاند و انرژی جنبشی تولید می کند. سپس از انرژی جنبشی تولید شده برای فشار دادن مبرد با عبور از دیفیوزر استفاده می شود که سرعت حرکت شعاعی بخار را کند می کند. این روند کاهش حرکت شعاعی مبرد ، انرژی جنبشی را به شکل فشار به انرژی پتانسیل تبدیل می کند.

کمپرسورهای گریز از مرکز بیشترین ظرفیت را دارند و برای فشرده سازی حجم زیادی مبرد مناسب هستند. علاوه بر این ، کمپرسورهای گریز از مرکز را می توان به صورت پیکربندی تک ، دو مرحله ای یا چند مرحله ای تنظیم کرد تا مبرد را بر اساس نیازهای کاربردی به فشار و دمای بالاتر فشرده کند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری پرطرفدار در سیستم های تهویه مطبوع بوده و در اکثر کولر های گازی از آن استفاده می شود. لرزش کم مصرف انرژی کم از مهم ترین دلایل این کار می باشد. در برخی از اتوامبیل ها نیز از این کمپرسور جهت کولر ماشین استفاده می شود. کمپرسور روتاری دارای یک پوسته استوانه ای که قسمت روتور و متحرک دایره ای کوچکتر و البته خارج از مرکز پوسته می باشد. کمپرسور روتاری در دو مدل تیغه متحرک و تیغه ثابت ساخته می شود. کمپرسورهای Rotary Vane از یک شافت محرک چرخشی استفاده می کنند که به صورت خارج از مرکز در یک محفظه استوانه ای قرار دارد و شامل درگاه های ورودی و تخلیه ثابت است. پره های قابل تنظیم روی شافت درایو نصب شده اند. با چرخش شافت محرک ، پره ها برای حفظ تماس با دیواره های داخلی محفظه کمپرسور به داخل و خارج می آیند و در نتیجه محفظه هایی با اندازه های مختلف تشکیل می شوند. سپس هوا از درگاه ورودی به بزرگترین این محفظه ها وارد می شود و با ادامه چرخش شافت درایو و کوچک شدن اندازه محفظه ، فشرده می شود. هنگامی که محفظه به کمترین حجم خود رسید ، هوای فشرده شده از طریق درگاه تخلیه از محفظه کمپرسور خارج می شود.

کمپرسورهای پره ای روتاری دارای ابعاد جمع و جور و کارآمد هستند ، بنابراین آنها را به گزینه ای مناسب برای کاربردهای کم ظرفیت مانند یخچال خانگی یا واحد تهویه مطبوع مسکونی تبدیل می کند. با این حال ، کمپرسورهای دوار نیز اغلب در صنایع غذایی و آشامیدنی برای کاربردهای دست زدن به محصولات استفاده می شوند.

کمپرسور اسکرو

 کمپرسورهای پیچ روتاری شامل دو روتور زن و مرد مشبک هستند که در جهت مخالف با هم می چرخند. مبرد از طریق یک درگاه مکش وارد کمپرسور می شود و بین دو روتور چرخان گیر می افتد. با عبور هوا از روتورها ، فضای فضا بین روتورها کاهش یافته و مبرد را فشرده می کند.

کمپرسور اسکرو فاقد هرگونه دریچه بوده و از نیروی مکانیکی استفاده نمی کنند که این امر باعث می شود کمپرسورها با سرعت زیاد با دبی زیاد و رد پای کوچک کار کنند و در عین حال لرزش را نیز کاهش دهد.

کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای روتاری اسکرال حاوی دو مارپیچ یا پیمایش با هم هستند که یک مارپیچ ثابت است در حالی که دومی در داخل آن می چرخد. با چرخش مارپیچ ، جیب های بخار تشکیل می شود. جیب ها مبرد را می مکند و بخار را به سمت مرکز مارپیچ حرکت می دهند. با نزدیک شدن بخار به مرکز ، اندازه جیب ها به طور مداوم کاهش می یابد و باعث خنک شدن تبرید می شود.

کمپرسورهای روتاری دارای ظرفیت کمی زیر 20 تن هستند. با این حال ، آنها به دلیل عدم وجود پیستون ، بسیار کارآمد هستند ، که به آنها امکان می دهد تا به 100٪ بازده حجمی برسند. علاوه بر این ، كمپرسورهای پیمایشی به دلیل كمتر بودن قطعات متحرك ، دارای میزان نویز كم و نیاز به نگهداری هستند.

کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی طرحی شبیه به موتور احتراقی دارند و می توانند از دو تا شش پیستون که در سیلندرهای جداگانه قرار دارد ، داشته باشند. هر یک از این پیستون ها توسط یک میل لنگ مرکزی رانده می شوند. با حرکت پیستونها به سمت پایین ، مبرد از طریق یک دریچه ورودی به داخل سیلندر مکیده می شود. وقتی پیستون به سمت عقب حرکت می کند ، سوپاپ ورودی بسته می شود و حجم فضای سیلندر کاهش می یابد و مبرد را فشرده می کند. هنگامی که مبرد به اندازه کافی فشرده شد ، مقدار لازم برای باز کردن یک دریچه تخلیه حاصل می شود و مبرد خارج می شود ، و اجازه می دهد تا چرخه تکرار شود.

با به حرکت در آمدن الکتروموتور و انتقال نیروی گردشی به میل لنگ و تبدیل حرکت گردشی به حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر باعث مکش، تراکم و تخلیه گاز می شود. در نوع رفت و برگشتی گاز از قسمت فشار ضعیف یا اواپراتور مکش و پس از متراکم شدن به کندانسور فرستاده می شود.

کمپرسورهای رفت و برگشتی بسیار مقیاس پذیر هستند و به آنها اجازه می دهد تا با ظرفیت کم یا صدها تن طراحی شوند. مهمترین عامل ناسازگاری کمپرسورهای رفت و برگشتی این است که آنها بسیار بلند ، دارای ارتعاش زیاد و ناکارآمد هستند.

اطلاعات فنی و تخصصی و قیمت کمپرسور را در سایت بامین تهویه مشاهده نمایید.





:: موضوعات مرتبط: کمپرسور , ,
:: برچسب‌ها: کمپرسور , کمپرسور هوا , قیمت کمپرسور , انواع کمپرسور , کمپرسور سانتریفیوژ , کمپرسور روتاری , کمپرسور پیستونی , کمپرسور رفت و برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: