اینورتر چیست؟
نوشته شده توسط : zg

اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می‌شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد، بدون آن که قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان ۲۰ اسب بخار باید از اینورتر ۲۰HP استفاده کرد.

انواع اینورتر از نظر ورودی کدامند؟

از نظر ورودی اینورتر ها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای داکت اسپلیت اینورتر با توان بالای ۳ اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد.

انواع اینورتر ها از نظر کاربرد کدامند؟

از نظر کاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها، آسانسور، جرثقیل، نوارهای نقاله، دستگاه‌های اکسترودر و ... از اینورتر استفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسور و نوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری می کنند.

مزایای استفاده از اینورترها چیست؟

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت.

اینورتر چگونه مصرف برق را کاهش می‌دهد؟

اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده  به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می‌دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است.

اینورتر در کولر گازی

اینورتر (Inverter) در کولر گازی (Air Conditioner) وسیله‌ای است که سرعت موتور الکتریکی  (Motor)کمپرسور (Compressor) را کنترل میکند و با ایجاد جریان متغیر مبرد (Refrigerant) در یک سیستم تهویه مطبوع امکان تنظیم پیوسته دما را به آن می‌دهد. در مقابل، سیستم های تهویه مطبوع سنتی تنظیم دما را با استفاده از یک کمپرسور که به صورت دوره‌ای در بیشینه ظرفیت کار می‌کند و سپس به طور کامل خاموش می شود، تنظیم می کنند. سیستم های تهویه مطبوع مجهز به اینورتر دارای یک درایو فرکانس متغیر(Variable Frequency Drive) یا VFD هستند و از این اینورتر الکتریکی قابل تنظیم، برای کنترل سرعت موتور و در نتیجه کمپرسور و خروجی سرمایش استفاده می کنند.

درایور فرکانس متغیر از یک یک سوساز (Rectifier) برای تبدیل جریان متناوب (AC) ورودی به جریان مستقیم (DC) استفاده می‌کنند. سپس در اینورتر الکتریکی از ماژولاسیون عرض پالس (Pulse-Width Modulation) استفاده می کند تا برق AC را با فرکانس مورد نظر تولید کند. برق فرکانس متغیر تولید شده، یک موتور بدون جاروبک (Brushless Motor) یا یک موتور القایی (Induction Motor) را میراند.

از آنجا که سرعت یک موتور القایی متناسب با فرکانس AC است، کمپرسور اکنون می‌تواند در سرعت های مختلفی کار کند. سپس یک میکروکنترلر می‌تواند از دمای فعلی محیط نمونه‌گیری و سرعت مناسب کمپرسور را تنظیم کند. تجهیزات الکترونیکی و سخت افزاری بر قیمت تجهیز می افزایند ولی می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های کارکرد شوند. همچنین حذف دوره های روشن و خاموش شدن کمپرسور باعث افزایش راندمان دستگاه میشود.

اطلاعات فنی و تخصصی و قیمت داکت اسپلیت اینورتر و کولر گازی در انواع برندها و مدل ها را در سایت بامین تهویه مشاهده نمایید.

 





:: موضوعات مرتبط: کولر گازی , داکت اسپلیت , ,
:: برچسب‌ها: اینورتر , داکت اسپلیت , داکت اسپلیت اینورتر , کولر گازی , کولر گازی اینورتر , قیمت داکت اسپلیت , قیمت کولر گازی ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: