کولینگ تاور چیست؟
نوشته شده توسط : zg

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک‌کننده یا همان کولینگ تاور وسیله‌ای برای دفع حرارت آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طریق تبادل حرارتی با هوا است. برج‌های خنک‌کن معمولاً باتبخیر آب، حرارت ایجاد شده در یک واحد شیمیایی را دفع کرده و سیال سرویس را تا دمای حباب مرطوب هوا پایین می‌آورند؛ البته باید در نظر داشت در برخی از برج‌های خنک‌کن با چرخه بسته که به برج خنک‌کن خشک مشهور هستند، کاهش دمای سیال سرویس صرفاً تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکان‌پذیر است.

به عبارت ساده‌تر، کولینگ تاور سیستمی است که از آن به جهت خنک سازی آبی در فرآیندهای سردسازی سیستم‌های تهویه مطبوع، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و غیره استفاده می‌گردد.

کولینگ تاور

اساس کار برج خنک کننده

اساس کار برج خنک کننده یا کولینگ تاور بر مبنای برقرار سطح تماس زیاد آب تا حد ممکن با هوا برای مدت زمان طولانی می باشد. در نوع اسپری برج خنک کننده، کل زمان تماس آب و هوا می تواند با افزایش ارتفاع برج، افزایش یابد که باعث افتادن آب از فاصله بیشتر می شود. در صورتی ارتفاع برج را بینهایت در نظر بگیریم، دمای آب سرد تولیدی برابر با مرطوب هوا و دمای هوای خروجی نیز برابر با دمای آب داغ ورودی (محدوده ی سایکرومتریک) خواهد بود.

انواع برج خنک کننده (کولینگ تاور)

به طور کلی عملکرد انواع برج خنک کننده را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد:

دسته اول برج خنک کننده یا کولینگ تاور مرطوب بوده که در این دسته آب بر روی پکینگ برج خنک کننده ریخته شده و در اثر مجاورت با هوا خنک می شود.

در دسته دوم که به نوع خشک شناخته میشود آب درون لوله ها با کمک فن خنک شده که این دسته از برج های خنک کننده بیشتر در مناطق کم آب و یا مکان هایی که سلامت آب دارای اهمیت بالایی باشد استفاده می شود.

دسته سوم از انواع کولینگ تاور که ترکیبی از مورد اول و دوم است به این صورت می باشد که آب دورن لوله ها به کمک فن و پاشش آب بر روی لوله ها خنک می شود دسته سوم به عنوان برج خنک کننده مدار بسته نیز شناخته میشود. کاهش دمای آب خروجی از این گروه برج های خنک کننده نسبت به دسته دوم  بیشتر می باشد.

از برج خنک کن در سیستم خنک‌کاری ، پتروشیمی یا سایر واحدهای شیمیایی مشابه نیروگاه های حرارتی و سیستم‌های اچ وی ای سی برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می‌شود. دسته‌بندی برج‌های خنک‌کن بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت می‌گیرد؛ متداول‌ترین گونه‌های برج خنک‌کن بر اساس مکانیزم‌های جابه‌جایی طبیعی و جابه‌جایی اجباری تقسیم‌بندی می‌شوند.

اطلاعات فنی و تخصصی و قیمت برج خنک کننده را در سایت بامین تهویه مشاهده نمایید.





:: موضوعات مرتبط: برج خنک کننده , ,
:: برچسب‌ها: کولینگ تاور , برج خنک کننده , برج خنک کن , قیمت برج خنک کننده , قیمت برج خنک کن , برج خنک کننده فایبرگلاس , برج خنک کننده مکعبی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: